Frans Schoffelmeer wint KO13

In verband met corona eerder in het seizoen was de zesde ronde (gespeeld op 22 mei 2022) dit jaar de laatste ronde van het Kattenburger Open. Met de volle score van 5 uit 5 stond Frans Schoffelmeer van Amsterdam West een vol punt voor op de concurrentie. Aan een remise had hij dus genoeg om het toernooi op zijn naam te schrijven. Die remise kwam al snel tot stand tegen onze eigen Jop Dekker. Frans heeft een prachtig toernooi gespeeld en de winst dik verdiend. Voor Jop trouwens ook een prima resultaat, want hiermee eindigde hij op 4,5 uit 6 en daarmee op een tweede plaats (op tpr). Daarmee was hij ook het beste Raadsheerlid. Die tweede plaats was verder overigens wel gedeeld, want er eindigden maar liefst 9 mensen met die score. Op de borden 2 en 3 (waar mensen met 4 uit 5 speelden) werd het namelijk ook remise. Audry Burer haalde dat knappe resultaat met zwart tegen Evert Jan Straat en op bord 3 deed Frits Veenstra dat tegen Mark Bloem. Het was wel een beetje zuur voor Frits, want hij leek gewonnen te staan. Toch een mooi resultaat. Bij dit gezelschap voegden zich ook nog Jan Hellenberg (de winnaar van 2018), Michiel Smt (een prima prestatie voor deze laagst-gerate prijswinnaar), Iwan Bonoo en Kees Sterrenburg. Een debutant als winnaar en daarna een grote groep "recidivisten".  Een mooi gezelschap.

Zoals altijd hadden we ook (rating) prijzen voor mensen met een rating die bij aanvang van het toernooi (in oktober 2021) lager was dan 1650. Daar horen ook de toen ratinglozen bij. Die groep werd met 4 punten gewonnen door Jim van der Valk Bouman. Jim is lid van de nieuwe vereniging Zwart op Wit en zal niet lang in deze groep kunnen deelnemen, want hij nu wel een rating en die is al duidelijk hoger.  In de laatste ronde had hij tegenstander omdat die de griep had, maar over het toernooi heeft Jim laten zien wat hij in huis heeft op schaakgebied. Met een halfje minder deelden in deze groep 3 mensen de tweede prijs: het jonge talent Joël Groenewoud die 12 is of dit jaar wordt (en die bij ons rapidtoernooi ook al zijn groep won), Bert Bergshoeff - ook van de Raadsheer en ook een trouwe deelnemer net als Bé Keizer, die dus ook in de prijzen viel. Allemaal heel erg gefeliciteerd.

Het was weer een leuk toernooi en dat werd gelukkig beaamd door veel deelnemers. IJs en corona dienende gaan we volgend seizoen de 14e editie organiseren en hopelijk wordt dat weer een beetje een gewoon lopend toernooi. Leuk als je meedoet, maar ook leuk als je eens komt kijken. Natuurlijk in ons eigen clublokaal, De Poort. Want een groot deel van de goede sfeer bij ons toernooi hebben we aan onze vrienden achter de bar te danken!