Weer pech voor het tweede team

Door:Wim Postema

Donderdag 12 november speelde het tweede team de uitwedstrijd tegen Espion 1.

Het werd een hevige teleurstelling. De wedstrijd begon de dag ervoor op de clubavond. André de Roo speelde aan bord 1 keurig remise tegen de sterke Dick van der Eijk (1973). Op de speelavond zelf bleek dat Eelco, die uit Groningen moest komen, het niet zou redden. Een nieuwe invaller was niet snel gevonden, dus startten we met een 1½ - ½ achterstand. Vol goede moed en met de nodige strijdlust begonnen we. Het eerste verliespunt kwam van Rob van Slooten. In een slechtere stelling moest hij het onderspit delven. Gelukkig stond daar tegenover dat Peter Voets wel het nodige hout binnenhaalde en een punt scoorde. Zijn tegenstander rekte de partij nog in een volstrekt kansloze stelling. Ton van Garderen kreeg twee prachtige centrumpionnen en wikkelde af naar een optisch gewonnen eindspel. Waarschijnlijk door enige onnauwkeurigheden vlakte dat wat af en werd het tenslotte helaas toch remise. Op dat moment was de stand 3-2. Het kostte Wim een pion om een ingesloten toren te redden. Even later dreigde er zelfs mat en om dat te voorkomen viel een tweede pion. Na het derde pionverlies werd de strijd hopeloos. De tactische stelling van Gerie was onduidelijk maar kansrijk. Gezien de stand speelde hij door om toch nog een punt te halen. Helaas resulteerde dat in een blunder. Een horizontaal torenschaak kostte een pion waarbij verticaal ook nog een paard verloren ging. Verlies dus en stand 5-2. Als laatste had Hans intussen een gewonnen stelling met een pion meer. Na wat knoeiwerk lukte het hem toch een pion achter te raken, maar meer dan remise zat er niet in. De tegenstander speelde door en Hans zag zijn kans. Door een paardvorkje kon diens loper afgeruild worden en laat die loper nou net nodig geweest zijn om de dreigende promotie van de b-pion tegen te houden. Uiteindelijk won Hans dus toch nog, terecht! Eindstand 5-3. Onze tweede ongelukkige nederlaag.