Op woensdag 17 april 2019 organiseerde De Raadsheer het PaaSGA-schaak ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van de SGA.

Het is al jaren een goede traditie bij De Raadsheer om de laatste clubavond voor Pasen het Paasschaak te organiseren voor de eigen leden. Op deze avond worden één of meerdere alternatieve vormen van ons edele schaakspel verspeeld.

Als SGA-evenement stelde De Raadsheer dit jaar deze traditionele Paasschaakavond open voor alle leden van de SGA. Er werd gespeeld met twaalf koppels, waarbij een koppel samen niet meer dan 4000 Elopunten mocht hebben. Zeven ronden Zwitsers waarbij iedere ronde een andere alternatieve schaakvorm op het programma stond.

Doorgeefschaak, Hands & Brains, Fischer Random, King of the Hill, Opdrachtschaak, Drie keer schaak is mat en zelfs om en om zetten op één bord stonden op het programma. De wedstrijdleiding was in vertrouwde handen van Harmen van der Ploeg.

Al snel ontspon zich een tweestrijd tussen de koppels Michiel Harmsen / Harold de Boer en Niels van Dam met Olaf Cliteur.

De koplopers troffen elkaar in de derde ronde toen er King of the hill op het programma stond. Niels en Olaf wonnen het duel na een spannende strijd met 2-0 en sloegen daarmee meteen een gat. Kundig namen zij daarna alle hindernissen en alleen met het Fischer Random stond Olaf een remise af.

Het VAS/Raadsheerkoppel bestaande uit voormalig en huidig Nederlands kampioen Opdrachtschaak scoorde daarmee 13,5 uit 14 en werd onbetwist eerste.

Tweede werd het al eerder genoemde Zukertort-koppel Harmsen/de Boer en het brons was voor het ENPS-koppel Bas Jonkers / Michiel Smit dat als enige de kampioenen een halfje afsnoepte.

De hele avond werd opgeluisterd met een hapje en een drankje waarvoor dank aan de SGA en er was voor alle deelnemers een leuk Paas-gerelateerd prijsje na afloop.

Vanzelfsprekend werd er tot in de kleine uurtjes nagepraat over dit geslaagde evenement dat de volgende eindstand kende:

Eindstand

Niels van Dam / Olaf Cliteur