Olaf snelschaak

Na drie weken afkicken is het seizoen weer op gang gekomen. Geheel volgens de traditie was de eerste clubavond van het nieuwe jaar gereserveerd voor het snelschaak-kampioenschap van de Raadsheer en de strijd om de Stamhouderscup. Dat was dit keer woensdag 8 januari. Spelers die intern zijn ingedeeld in de groepen 1 en 2 spelen in ieder geval snelschaak; mensen uit groep 3 hebben de keuze om te snelschaken of mee te doen voor de Stamlhouderscup: een rapidtoernooi met 15 minunten p.p.p.p.  Precies zes mensen deden daar aan mee; een mooie zeskamp dus. Voor het snelschaakkampioenschap 2020 hadden we een prachtige deelname met maar liefst 27 mensen. Maar we begonnen de avond natuurlijk - ja ja, daar zijn het tradities voor - met een welkom door de voorzitter en een glas bubbels.

De kampioenen van 2018 en 2019 - Ramon en André - ontbraken helaas. Maar desondanks werd het een hele leuke en spannende avond, met aanvankelijk wisselende kansen. We kregen de 13 rondes Zwitsers maar net op tijd klaar en enkelen hadden al moeten afhaken. Er waren twee nieuwe mensen: Kart en Folkert. Lange tijd leek het alsof Kart - nog niet eens lid - snelschaakkampioen zou worden maar aan het einde zakte hij wat terug. Toen bleek dat het snelschaakkampioenschap - net als in 2017 - een prooi was voor onze voorzitter: Olaf. Hij was daar een ronde voor het einde al zeker van en een score van 10,5 uit 13 laat dan ook niets aan duidelijkheid over. Gefeliciteerd Olaf! De tweede plaats was verrassend voor Gerie. Hij kwam op die plek door een stevige eindspurt, terwijl hij dit jaar nota ben in groep 2 speelt! Zijn score was 9 uit 13, een halfje meer dan Leon. Leuk dat hij meedeed en hij toonde maar weer eens aan dat we sterke spelers hebben die (nog?) niet meedoen aan de interne. Maar wel aan het snelschaak, en Kan 480x640hoe.

De Stamhouderscup ging wel naar een nieuw gezicht: Folkert. Hij kwam, zag en overwon met 5 uit 5 Gefeliciteerd Folkert met deze mooie prestatie. We hopen jou en Kart natuurlijk graag terug te zien! De indeling werd gedaan door Cilia en vaak wint zij de cup ook Dit keer moest zij zich tevreden stellen met een - overigens ook heel mooie - tweede plek met 4 punten. De derde plaats ging ook naar een nieuw lid: Marius. Heel wat aanwinsten voor de club dus!

Het was weer erg leuk. Nu gaan we weer over naar de interne competitie, vanaf 15 januari. In februari staat de eerste ronde voor het rapidkampioenschap op de agenda. We hopen jullie te zien!