Na het benauwde gelijkspel in de vierde ronde stond ons vlaggenschip nog steeds fier bovenaan in klasse 1 A, hard op weg naar promotie. Op maandag 12 maart stond in de vijfde ronde een uitwedstrijd tegen Almere 4 op het programma. Alle waarschuwingen voor onderschatting ten spijt, moest deze wedstrijd gemakkelijk gewonnen kunnen worden, gezien het grote krachtsverschil. We waren ook nog eens compleet Twee teamleden (Ramon en André) wonen in Almere, verder ging ik met een volle auto naar Almere en de rest op eigen gelegenheid.

Als de spelers zitten blijkt het ratingoverwicht inderdaad groot te zijn: gemiddeld bijna 200 punten per bord met uitschieters naar boven. Statistisch zou het een grote overwinning moeten worden - 1-7 of zo iets. De jeugd speelt nog als we beginnen. Jacob speelt met zwart op bord 6 en krijgt b4 tegen zich; hij besluit zijn eigen spelletje te spelen. Ramon speelt aan bord 1 weer zijn geliefde Blackmar/Diemer; verder lijkt er weinig raars aan de hand dus ik ging maar eens koffie drinken in de bar. Maar terwijl ik daar rustig zit word ik al opgeschrikt door Olaf die me meldt dat Ramon al gewonnen had! Ik spoed mij naar de speelzaal en inderdaad zit Ramon rustig te analyseren. Zijn tegenstander beweert telkens dat hij minstens gelijk stond, maar de praktijk is dat hij de opening nogal mishandeld had. Enfin, 0-1 en aan de andere zeven borden overal gezonde stellingen. De monsterzege lijkt er dus ook in te zitten.

Maar zo makkelijk bleek het toch niet allemaal te gaan. Sterker nog: even was ik nog niet zo zeker van de overwinning. Om 21.30 uur staat André erg goed aan bord 5 en Mustapha een pion achter op bord 4; voor de rest viel er nog niet zo veel van te zeggen. Zo suddert het nog een uurtje door, maar het beeld verandert wel. Stephan komt aan bord 2 steeds beter te staan totdat hij een pion voor staat, het loperpaar heeft en een aanvalsstelling. Ook Vincent staat erg goed aan bord 7. Van de andere kant staat Mustapha waarschijnlijk verloren: hij heeft een dame moeten geven tegen een toren en loper en ook nog die pion die hij al achter stond. André slaat terecht een remise-aanbod af.

De ommekeer komt tegen half elf en vanaf dat moment heb ik er toch alle vertrouwen in. Mustapha blijft dreigingen inbouwen en op een gegeven moment maakt zijn tegenstander een kapitale blunder, die hem de dame zal kosten! Begrijpelijk teleurgesteld geeft hij op, zodat een verloren gewaand punt plotseling onze kant op komt: 0-2. Olaf is aan bord 3 eigenlijk de enige die een even sterke tegenstander heeft, de stelling is volledig in evenwicht en hij kan dus remise aanbieden. Het wordt aangenomen: 0,5-2,5. Een rondje langs de andere borden leert dat Henri aan bord 8 nu erg goed staat; hij gaat in ieder geval een kwaliteit winnen en speelt sterk verder. Vincent staat nog steeds erg goed, maar Jacob heeft eigenlijk helemaal niets - dat lijkt pot remise. André staat veel beter, maar moet er nog wel door zien te komen. En ook Stephan staat waarschijnlijk dan al gewonnen. Dat ziet er dus weer goed uit.

Tegen elven dan: Henri maakt het het heel mooi af en haalt een fraaie winst binnen: 0,5-3,5. Dat doet Stephan ook: op een gegeven moment heeft hij zijn tegenstander zo in de tang dat er geen ontkomen meer aan is: 0,5-4,5. En dan komt André er ook door en wint hij ook nog een tweede pion. Dat wordt zijn tegenstander ook te veel dus jawel: 0,5-5,5! Prachtig gespeeld alle drie.

Dan spelen alleen Jacob en Vincent nog. Maar Jacob staat inmiddels helaas verloren; twee pionnen achter zonder tegenkansen. Hij speelt nog door op de klok, maar dat zat er ook niet meer in: hier was niet aan verlies te ontkomen: 1,5-5,5. Vincent heeft de hele avond beter gestaan en ook nu heeft hij een pion meer en het betere van de stelling. Maar in tijdnood overziet hij wat mogelijkheden en het gaat van kwaad tot erger. Als hij dan ook nog een stuk weggeeft (in overigens waarschijnlijk toch al verloren stelling) is het over: met de pest in zijn lijf moet hij opgeven en de eindstand is 2,5-5,5. Heel zuur voor Vincent, die toch zo'n geweldig goed seizoen draait.

Maar toch: de overwinning is binnen, al heeft het niet de gehoopte extra bordpunten opgeleverd. Als we ook de laatste twee wedstrijden winnen, dan zijn we gewoon kampioen. Op 11 april spelen we thuis tegen Isolani 1. Dat was vroeger een sterke tegenstander, maar ze zijn een beetje geïmplodeerd. Toch blijft het uitkijken. En het seizoen wordt pas afgesloten op vrijdag 18 mei, in Zuid-Oost tegen Chaturanga 1. In de tussentijd speelt ons cupviertal woensdag 14 maart al weer thuis tegen Boven IJ (ofwel Nieuwendam). De strijd is nog niet gestreden, maar we kunnen al wel een beetje ruiken aan de overwinning.

Gerie Opgenhaffen.