Door: Willem Toutenhoofd

Vanaf maandag 27 mei zal wederom de  SGA Rapidcompetitie verspeeld worden. Dit is een leuke rapidcompetitie voor clubviertallen.

Voor de nieuwe leden; het is een jaarlijks evenement waarbij iedere club zoveel viertallen samen mag stellen als men zelf wil.
Er is geen promotie of degradatie. De vier hoogst geëindigde teams per klasse spelen de finale vierkamp.

De Raadsheer doet hier ieder jaar altijd met twee of drie viertallen aan mee maar meer Raadsheer teams mag ook! Kort gezegd komt het hier op neer:

• Je speelt met jouw team 9 partijen met een bedenktijd van 15 minuten + 10 seconden per zet per persoon verdeeld over 3 avonden (3 x 3 partijen dus).
  • Er wordt gespeeld in verschillende klassen ingedeeld op rating (m.a.w. je krijgt redelijk gelijkwaardige tegenstand)

De speeldagen zijn, zie bijgevoegd speelschema, reeds bekend.

Ronde 1 (voor klasse 2 en 3) zal plaatsvinden bij ons thuis in De Poort op woensdag 29 mei

Ronde 3 (voor klasse 3) zal eveneens bij ons thuis plaatsvinden  in De Poort en wel op woensdag 12 juni

Ronde 2 zal plaatsvinden op maandag 3, dinsdag 4, donderdag 6 of vrijdag 7 juni bij een nader te bepalen vereniging.

Een eventuele finale zal plaatsvinden op donderdag 20 juni bij Amsterdam-West maar dit is uiteraard alleen voor de vier hoogst geëindigde teams per klasse.

Op 29 mei en 12 juni zal er bij ons geen gewone interne competitie zijn!

Zou iedereen aan willen geven welke rol je wenst voor dit seizoen.

• een vaste plek in een team wilt. (al kan het het dan evengoed best zijn dat je een keertje niet kunt)
  • Je geen vaste plek wilt maar wel daar waar mogelijk een avondje in wilt vallen
  • Er geen haar op je hoofd is die er over piekert om mee te doen

Antwoord graag uiterlijk zondag 5 mei naar wjtout@gmail.com

Wij kunnen dan op maandag 6 mei de teams samenstellen.

Alvast dank voor jouw reactie en we hopen natuurlijk dat je meedoet!

eijlders kleinAanstaande maandag 17 augustus wordt er weer gevluggerd in Café Eijlders. Aanvang 20:00 uur (wees op tijd voor een verzekerde indeling!). Deelname uitsluitend voor Raadsheer leden. Adres: Korte Leidsedwarsstraat 47.

Het gaat om snelschaakpartijen, 5 minuten pppp. Als het enigszins mogelijk is speelt iedereen een keer tegen elkaar. Er valt niets te winnen, behalve natuurlijk eeuwige roem en glorie.

Door: Eric Mol

De zaterdag van 25 juli 2015 zal door 16 moedige Raadsheerleden niet snel worden vergeten. Zandvoort1Was de traditionele schaakmatch tegen de Zandvoortse Chess Society en Haarlemse Jopen jaar-in-jaar-uit een feestelijk, zonovergoten, terrasgebeuren aan de oever van onze prachtige Noordzee: deze keer woedde er een onverdroten zandstorm die geen stuk op het bord zou laten staan.
Dus naar binnen met de borden, stukken en klokken. Tot vreugde van de tentbeheerster die zonder ons geen enkele klant te zien zou krijgen.
Een woeste zee, met golven tot aan de horizon, een orkaanwind zonder grenzen beheersten het Zandvoortse schaakleven, zoals de Raadsheren en –dames op de borden heersers waren, want de thuisspelers werden met onze eigen stormkracht van het bord geblazen, zoals uit de uitslag blijkt (95½ - 64½).

De thuisreis, zonder de NS die met bomen over de spoorrails en met kapotte bovenleidingen kampte, was een gok, maar wij schakers zijn gokken gewend en iedereen is – hoe dan ook – dezelfde dag nog in zijn sponde beland.

Zie hier een fotoverslag